La Xarxa Pública Local d’Accés a Internet, coneguda com XPLAI, va iniciar-se des de la Fundació Ciutat de Viladecans amb la finalitat de promoure l’ús de les TIC (tecnologies de la informació i comunicació) entre els ciutadans de Viladecans. L’àmbit d’actuació tradicional ha estat la formació, especialment de la gent gran, amb qui es dona principalment l’anomenada fractura digital.

En els últims anys hi ha hagut un auge de noves tecnologies i noves filosofies, com la “cultura maker” o “fes-t’ho tu mateix”. Seguint la innovació, la Fundació  ha incorporat dins del seu àmbit d’actuació aquestes noves tendències posant a disposició dels usuaris impressores 3D, talladores làser o fresadores de control numèric, donant a conèixer el programari per poder-les controlar.

La realització de prototips amb Arduino, o projectes amb RaspberryPi, és la nova línia d’actuació que empren la Fundació dins del programa XPLAI per apoderar la ciutadania, donant suport per a que tothom pugui dur a terme les seves idees.

ESPAIS

Casal de Barri de la Montserratina

El Casal de barri de la Montserratina, situat a la Plaça Constitució núm. 4, compta amb una aula d’informàtica que gestiona la Fundació Ciutat de Viladecans. En aquest espai realitzem cursos d’iniciació a la informàtica i internet per adults, tallers d’smartphone, cursos dedicats a la robòtica i la programació, i espais per a l’ús dels equips informàtics oberts a la ciutadania per a la pràctica individual que anomenem Telecentre.

Dins dels espais dedicats a la robòtica tenim cursos d’iniciació a la robòtica, dirigits per monitors, i espais dedicats al món “maker” i a la internet de les coses (IoT) que hem denominat “Genius Factory”. Amb aquest últim, volem donar assistència als usuaris per a desenvolupar els seus projectes en coordinació amb el laboratori de Fabricació de Can Xic.

Horari d'atenció

De dilluns a dijous de 9:00 a 13:00 i de 16:00 a 20:00 h.
Divendres de 9:00 a 13:00 h.

Referent del centre: María Luisa García
Telèfon del centre:  936470362

Ateneu d'Entitats Pablo Picasso

A l’Ateneu d’entitats Pablo Picasso, situat al Passatge de Sant Ramon 2, compta amb una aula d’informàtica que gestiona la Fundació Ciutat de Viladecans. Es tracta d’un punt integrat a la xarxa Omnia de la Generalitat de Catalunya.

En aquest espai realitzem cursos d’iniciació a la informàtica i internet per adults i tallers d’smartphone, A més és un centre homologat per a la realització d’exàmens per a la obtenció del certificat ACTIC (acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació).

Horari d'atenció

De dilluns a dijous, cursos i tallers.
Dimecres, examen ACTIC

Referent del centre: Vanessa Oncala
Telèfon del centre: 936591456

Casal de l’Alba-Rosa

Al Casal de l’Alba-Rosa, situat al carrer Tulipa 3, impartim  tallers d’smartphone, amb els que contribuïm a evitar la fractura digital entre els usuaris de més edat.

El WhatsApp i les xarxes socials en general, han portat noves formes de comunicació dins de les famílies, i els nostres estimats avis no es poden quedar enrere.

Dilluns de 16.00 – 20.00h

De dimarts a divendres de 9:00 a 13:00h i de 16.00 a 20.00h

Referent del centre: Carles Abarca
Telèfon del centre: 936375390

ACTIVITATS

Casal d’Estiu

La Fundació Ciutat de Viladecans organitza cada estiu un Casal dedicat a la innovació tecnològica, amb diferents projectes educatius, com ara el muntatge d’una impressora 3D, la creació d’una estació meteoròlogica, fabricacio i muntatge d’un altaveu bluetooth, muntatge d’un girasol fotovoltaic, entre d’altres… A més es fan sortides a espais d’interès tecnològic i també de lleure.

En el casal hi ha 2 grups diferenciats per edats, un de nens i nenes de 9 a 12 anys (primària) i un 2n grup de 13 a 16 anys (secundària) i té una durada de tres setmanes a partir de finals de juny.

Contacte

Per a més informació podeu dirigir-vos a Fundació Ciutat de Viladecans, c/Antiga riera, 8 o bé trucant al telèfon 936470055 o per c/e. a [email protected] o [email protected]

Extraescolars

Primària, Cicle Inicial

Introduir el pensament computacional treballant amb tres tipus d’eines i robots:

BLUE-BOT, BEE-BOT i PRO-BOT: Blue-Bot, igual que la seva germana Bee-Bot, és tan intuïtiva que no necessita més de 2 minuts per conquerir a qui la coneix per primera vegada. Però el que la fa realment única és la possibilitat de connectar-la amb un dispositiu mòbil per així controlar-la des de l’app.

PRO-BOT: Aquest SuperRobot ha arribat per deixar clar qui és el rei dels dibuixos. I és que Pro-Bot és tot un artista: col·locant un retolador a l’obertura central plasmarà el seu talent. O més aviat el teu, ja que Pro-Bot farà el que li diguis: com? Programant!

Representa un pas més enllà de Bee-Bot i Blue-Bot i permet que els nostres alumnes creixin amb robots.

LEGO WeDo: LEGO® WeDo és la proposta de LEGO Education per als més joves. Els nens poden construir 12 models amb sensors simples i un motor, que es connecta als seus ordinadors i programen comportaments amb una eina extremadament simple, fàcil i divertida per iniciar-se en la robòtica.

LEGO® WeDo també es pot programar de forma senzilla amb Scratch, programari educatiu lliure desenvolupat pel MIT per narracions digitals ampliades.

Primària, Cicle Mitjà

Treballar el pensament computacional amb diferents tipus d’eines i robots:

Programació en Scratch: és un projecte educatiu de llenguatge de programació creat pel grup Lifelong Kindergarten, MIT Media Lab a Massachusetts. Scratch està basat en el llenguatge de programació LOGO i serveix per aprendre a programar a través del joc i l’experimentació i introduir, així, el pensament computacional. La seva interfície és senzilla i permet crear  històries interactives, tutorials, jocs i animacions. És ideal per explicar històries i contes, en un aprenentatge col·laboratiu i participatiu, on a més aprenen competències no tecnològiques com el llenguatge, ciències socials o història.

Robot MBOT: en el 2n i 3r trimestre, es fa el muntatge Mbot i les seves diferents variacions i s’explica el seu funcionament amb el comandament a distància i amb la plataforma online. S’ensenya a programar-lo i a fer diferents jocs amb ell.

Primària, Cicle Superior

Aprofundir en el pensament computacional amb diferents tipus d’eines:

BBC Micro:bit: és un maquinari de codi obert basat en ARM, un sistema dissenyat per la BBC per utilitzar-lo en l’educació informàtica al Regne Unit. El dispositiu és de la mida de la meitat d’una targeta de crèdit i té un processador ARM Cortex-M0, sensors, acceleròmetre i magnetòmetre, connectivitat Bluetooth i USB, una pantalla composta per 25 LED, dos botons programables i pot ser alimentat per USB o una bateria externa. Les entrades i sortides del dispositiu es realitzen a través de cinc connectors d’anells que formen part d’un connector de vora més gran de 23 pins. Té un entorn gràfic de programació propi: MakeCode de Microsoft, un senzill editor gràfic en línia molt potent. També es pot programar amb JavaScript i Python.

Arduino Blocks: s’apren a programar amb la plataforma d’arduino blocks, fent servir la placa arduino UNO, amb diferents sensors i actuadors, com poden ser Leds, botons, sensor de proximitat, etcètera i es crea una casa domòtica, fent servir aquests sensors i actuadors.

ACTIC

L’Acreditació de Competències en Tecnologies de la Informació i Comunicació és la certificació acreditativa de la competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que les persones despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència.

L’ACTIC permet a qualsevol persona de més de 16 anys demostrar les seves competències en TIC mitjançant una prova per ordinador que s’avalua automàticament. La prova és telemàtica, encara que s’ha de fer en un centre col·laborador reconegut per la Generalitat, el qual garanteix que es fa en les condicions adequades. La Fundació gestiona un d’aquest centres, el punt OMNIA del Pablo Picasso, on cada dimecres els usuaris tenen la possibilitat d’examinar-se.

Es realitzen cursos online d’acTIC de nivell inicial i nivell mitjà, tutoritzats per un formador. Aquests cursos estan disponibles durant tot l’any i tenen una duració de 3 mesos, des de que la persona es dona d’alta a la plataforma.

Cursos d'introducció a les TIC

Entesos com a cursos d’iniciació per evitar la fractura digital, els nostres alumnes perden la por a les noves tecnologies i guanyen seguretat en el món digital.

S’ofereixen cursos d’introducció, de segon i de tercer nivell d’ofimàtica on els alumnes aprenen el funcionament de programes de tractament de textos, introducció a internet i correu electrònic, i diferents aplicacions per a la realització de compres online, informació administrativa, etcèrera.

Tallers smartphone

Orientats a treure profit dels dispositius mòbils, en aquests tallers donem coneixements per gestionar la configuració dels dispositius que han conquerit butxaques i bosses dels usuaris.

En aquests tallers comptem amb la col·laboració de joves dels instituts del nostre municipi, que ens ajuden en la formació dels smartphone.

Són un total de 8 hores, distribuïdes en sessions de 2 hores.

Robòtica

Construir, connectar, programar… i el nostre robot cobra vida.

Amb la robòtica educativa els nostres alumnes aprenen les bases de l’electrònica i la programació, fent les classes orientades al desenvolupament de projectes concrets, utilitzant plataformes visuals, molt intuïtives, per dur a terme la programació.

Veuen com una idea inicial molt simple es pot perfeccionar i, afegint noves prestacions, complicar-la fins a nivells que a l’inici ens poden semblar increïbles.

Fabricació digital

La cultura del fes-t’ho tu mateix ha agafat un fort auge els últims anys.

Amb el W!LAB volem empoderar a la ciutadania per a que puguin desenvolupar les seves pròpies idees amb el suport de noves eines com les impressores 3D, talladores làser o torns de control numèric.